mandag 19. november 2012

Hekla lyslykter

Spesielt om høsten synes jeg det er koselig å tenne lys. Det er mørkt ute og inne,
og et lite blafrende stearinlys gir en god varme i stua.
Mange har laget lyslykter av syltetøyglass, og jeg falt også for fristelsen til å lage noen.

De er i tre ulike størrelser; ett kaviarglass, ett hapåglass og ett rødbeteglass.
På de to minste la jeg opp 40 luftmasker med nål nr 3,5 og lagde en ring. Så heklet jeg tre luftmasker etter ringen, og heklet staver med en luftmaske mellom hele runden rundt. Tilsammen 7 og 9 runder.
Til det største glasset la jeg opp 42 masker, og heklet tilsammen 11 runder.
Blonden rundt er fra Aurora. Og garnet jeg har brukt er Lin fra Rauma.
Det er fullt mulig å pynte med mer enn et bånd. Jeg får se hvordan disse blir pyntet etterhvert.
Jeg anbefaler å bruke f.eks sand i bunnen av glasset for å hindre at bunnen blir for varm.

Ønsker deg en fin uke!!

Ingen kommentarer: