mandag 15. juli 2013

En kjole her også

Det har gått og går en farsott over hele landet og kanskje ut i andre land også der strikkende og heklende damer lager denne såkalte "Dalekjolen". Jeg har også prøvd meg på denne, som seg hør og bør når noe blir så populært. Og den var uten tvil veldig enkel å lage, da kjolen består av en bit stoff og noen heklemasker :-)
 Det er morsomt å se de ulike fargene og mønstrete stoffene som blir brukt på denne. Jeg hadde stoffet fra før og valgte garnfarge ut fra det. Garnet som står oppført i oppskrifta er Vipe, og jeg brukte dette. Garnet var ikke godt å hekle med, (det delte seg mye) så om jeg skal lage flere kjoler kommer jeg ikke til å bruke det garnet. Men det finnes da mye annet fint som kan brukes også.
Tips til senere heklerier er å hekle hele bryststykket i ett i stedet for å hekle tre deler som skal syes sammen tilslutt. Og jeg hekler nok litt stramt, for størrelse 1år er akkurat passe til lillesnuppa nå, litt før 1årsdagen. Men vi fikk dratt den på slik at hun kunne bruke den på oldefarens 90årsdag. Men så mange ganger til kan hun nok ikke bruke den. Og siden sommerværet har tatt ferie blir den nok hengende noen dager uten å bli brukt uansett. Dermed har vi snart en kjole til overs ;-)
Info:

Mønster: Dale baby nr 277
Garn: Vipe, ca 70gram
Heklenål: 2,5
Knapper: kjøpt på Husfliden
Stoff: kjøpt på Kreativ

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger, og takk for besøket igjen! 
Ønsker deg en fabelaktig uke!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kjempefin Hildegunn!

Fargene var veldig fine sammen. Holder også på med en variant, de går fort å hekle. Og for ei skjønn tulle du har!

Fortsatt god sommer :)

frksnupp sa...

Så fin! Takk for fine ord i bloggen min, det varmer!